8 gode råd til at afhjælpe kræsenhed hos børn

Mange forældre oplever, at deres børn kan være meget selektive med, hvad de vil spise, og det kan gøre grøn kost besværlig. Men hvad kan man gøre? I Vegansk til børn giver Julie Gråbech 8 gode råd til at afhjælpe kræsenhed hos børn. Derudover er bogen fyldt med lækre veganske opskrifter.

 


Gæsteindlæg: Julie Gråbech

8 gode råd fra Julie:

  1. Vær et godt forbillede. Barnet spejler sig utrolig meget i det, vi voksne gør, og vil ubevidst tage de signaler til sig, vi sender ud omkring maden og det at sidde og spise et måltid sammen. 
  2. Det er de voksne omkring barnet, der har ansvaret for, at barnet udvikler et sundt og positivt forhold til mad og det at spise. Her er det vigtigt at overveje, i hvor høj grad barnet skal inddrages. Et for stort fokus fra de voksnes side på barnets mad og spisning kan let gøre situationen anspændt for barnet.
  3. Tydelighed og forudsigelighed fra de voksne skaber tryghed hos barnet. Det er en fordel, at forældre bliver enige om, hvordan barnets kræsenhed skal håndteres, og er konsekvente i denne tilgang. 
  4. Spisesituationen skal være en god oplevelse for alle. Derfor er det vigtigt, at der er god stemning ved bordet og en tryg og rolig atmosfære. På den måde undgår barnet at bruge sin energi på at håndtere udefrakommende “støj” og kan i stedet fokusere på måltidet.
  5. Maden skal være indbydende og familievenlig. Meget stærk eller bitter mad vil mange børn afvise, mens det på den anden side heller ikke er nødvendigt at lave speciel mad til børnene, hvis blot den mad, der serveres, er tilpasset i smag og konsistens, så både børn og voksne kan være med.
  6. Inddrag gerne barnet i madlavningen. Barnet kan tildeles alderssvarende opgaver, fx hjælpe med at skære og skrælle, smage til og vurdere, hvilke ingredienser der skal mere eller mindre af i. På denne måde får barnet både ansvar og medbestem- melse over den mad, der tilberedes.
  7. Ligesom ved fødevare-neofobi er det vigtigt, at barnet gentagne gange præsenteres for den fødevare, barnet ikke bryder sig om, og at dette foregår i en tryg og positiv atmosfære. Præsenter gerne både de fødevarer, som barnet på forhånd kender og ikke bryder sig om, samt nye og mere ukendte fødevarer i sammenhæng med velkendt mad, som barnet kan lide. Dette skaber betydningsfulde positive associationer hos barnet.
  8. Og til sidst det vigtigste af alt: Respekter barnets grænser for, hvad det vil spise, og hvor meget det vil spise. Her kan du eventuelt lade barnet selv øse op og på den måde øve sig i at vurdere, hvor stor en portion det har behov for. 

 

Julie Gråbech, uddrag fra Vegansk til Børn

 


 

Vil du læse mere, så kan du få Vegansk til Børn til kun 172,46,- som Grønne Hjerter medlem (du sparer 57,49)!

 

Der er mange andre gode grunde til at melde sig ind i Grønne hjerter-medlemsklubben.

Medlemmer har adgang til en lang række spændende events med vores dygtige forfattere og andre grønne ildsjæle. Derudover får du rabatkoder til en række bæredygtige danske virksomheder, ligesom du får Muusmann Forlags bøger til 25% samt månedens bøger til 50%.

Medlemsskabet koster kun 29,-/måned uden binding, og med de mange lækre medlemstilbud, bliver pengene hurtigt tjent hjem.

Klik her for at melde dig ind!

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Updating…
  • Ingen varer i kurven.