Blog

Antiinflammatoriske råvarer | Tomat

Smagen er mild og kalorieindholdet lavt, så det er ikke underligt, at mange mennesker elsker tomaten. Rent ernæringsmæssigt er det især den røde farve, der gør den spændende, for den får sin kulør fra stoffet lycopen, der er en yderst kraftfuld antioxidant. Forsøg har dokumenteret, at et højt indtag af lycopen kan mindske inflammation i kroppen, med en særlig gunstig virkning i lungerne. Ud over lycopen giver tomaten dig også en del C-vitamin, og vitaminet er især guld værd, hvis du motionerer flittigt. Undersøgelser viser, at din risiko for at blive ramt af forkølelse halveres, hvis du får store mængder af vitaminet i en periode med opskruet træning. Årsagen er, at C-vitamin, ligesom lycopen, stiver immunforsvaret af, så kroppen bedre kan forsvare sig mod bakterieangreb.

Tomaten har et enestående indhold af lycopen. Den nemme vej er derfor at spise tomater dagligt, hvilket både kan være i form af friske tomater, men også flåede tomater og tomatpuré. I sidstnævnte er næringsstofferne så koncentrerede, at selv små mængder yder et værdifuldt bidrag. Er du slet ikke til tomater, vil fx papaja og vandmelon være relevante alternativer.

Hvor meget skal jeg spise af dem?
Spiser du et par tomater om dagen, er du på rette spor. Det behøver dog ikke være friske tomater, for konserves kan sagtens bruges, ligesom du hjertens gerne må varmebehandle dine tomater. Forsøg viser, at varmebehandlingen ligefrem kan være hensigtsmæssig ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv, for under opvarmningen sprænges cellerne i tomaten, så lycopenen frigøres og lettere optages i kroppen.

▶︎ Uddrag fra bogen ‘Antiinflammatorisk kost – Sluk branden, der hærger kroppen indefra’. Læs mere om bogen her.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>