Blog

Antiinflammatoriske råvarer | Blåbær

Den mørke farve afslører det tydeligt, ikke mindst hvis du knuser et bær mellem fingrene. Blåbærret er fuldt af et af naturens mest kraftfulde stoffer. Den blåviolette farve stammer fra såkaldte anthocyaniner, mikroskopiske plantestoffer, der i overlegen grad stiver immunforsvaret af. Undersøgelser viser, at et par hundrede gram bær inden et hårdt træningspas nedsætter ømheden i de efterfølgende dage, mens andre forsøg har dokumenteret, at anthocyaninerne formår at bremse nogle af de inflammationssygdomme, som kan ramme hjernen og kredsløbet. I dyreforsøg har man dokumenteret, at bærrenes kraftfulde stoffer kan mindske graden af inflammation med helt op til 50 procent, og der er intet der tyder på, at det samme ikke gælder for mennesker. Alene disse kraftfulde stoffer ville være rigeligt argument for at spise blåbær, men bærrene har rent faktisk meget andet at byde på. De er rige på C-vitamin, som både kan understøtte immunforsvaret, fremme jernoptagelsen og give styrke til led og sener. Du får en masse fibre, som plejer mave-tarm-systemet, og så følger der langsomme kulhydrater med, som holder blodsukkeret stabilt.

Det behøver ikke være blåbær hver eneste dag, for mørke kirsebær, brombær, hindbær, hyldebær og ikke mindst solbær er alle sammen fortrinlige alternativer.

Hvor meget skal jeg spise af dem?
Kan du spise et sted mellem 50 og 100 gram bær om dagen, vil de yde et fornemt bidrag til din krops sunde styrke. Hvis det er svært at opdrive friske bær, er det helt legitimt at ty til frosne varianter. Analyser af næringsindholdet i frossen frugt og grønt viser, at de rent ernæringsmæssigt er stort set ligeværdige med den friske vare.

▶︎ Uddrag fra bogen ‘Antiinflammatorisk kost – Sluk branden, der hærger kroppen indefra’. Læs mere om bogen her.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>